Självförtroende/ Självkänsla



Självförtroende: Tilltron till den egna förmågan att göra något.
Självkänsla: Det egna värdet i ens egna ögon.



I arbetet med att stärka sitt självförtroende eller sin självkänsla börjar alla där vi står just nu, och alla är unika med olika bagage & förutsättningar. Den enda vi egentligen kan, och bör, jämföra oss med är oss själva.

I egenskap som chef händer det ibland att jag exempelvis under medarbetarsamtal pratar om självförtroende och självkänsla. Jag är ingen expert i området men tycker ändå att det är viktigt att lyfta upp dessa ämnen om så behövs. Jag har medarbetare som är så duktiga och bra på alla sätt och vis. Problemet är när medarbetaren själv inte kan se och tro på detta.

Som hockeyspelare är det också bra att tro på sig själv. Idag har jag varit på match, en bra sådan. SSK möte IFK Tumba i en utslagsmatch (kvalserien). SSK vann 3-1 vilket såklart var roligt. Det som var extra roligt var att en back i laget (Elias) storspelade.Förutom storspel från hans sida gjorde han även ett grymt snyggt mål. Marcus gjorde också ett mål (ett resolut sådant). En annan back, Oscar gjorde det snyggaste målet, blev tyvärr bortdömt, men snyggt var det.

Vad gäller självförtroende och självkänsla tror jag att det är av stor vikt att inte glömma bort att man inte kan kräva av någon att vara som någon annan än en själv.  Om du är bra på något kanske just detta moment är svårt för någon annan. Detta måste få vara ok. Jag är som tidigare nämnt ingen expert  i ämnet men tänker att ett sådant krav på någon kan kanske vara hämmande för någon samtidigt som att det kan skapa ett jävlaranamma för någon annan.

Jag tror på att vi endast ska jämföra oss med oss själva och inte jämföra oss med andra. Detta gäller (nog) oss alla. Men vad vet jag,  är som sagt ingen expert.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0