Hösthov/Tussilago




Häromdagen kunde vi konstatera att ogräset som vi kämpat med så i flera veckor poppat upp igen. Trots att vi varit noggranna med att få upp rötterna. Då var det dags att ta hjälp av en expert varför vi åkte till "Nora Trädgård" i Vagnhärad. Med oss hade vi ett stycke ogräs att visa upp. Vi lärde oss något nytt kan jag meddela. Det jag kallat ogräs i otaliga inlägg. Det jag med flera ägnat timmar åt att dra upp är Tussilago och inget annat. Hade ingen aning om att Tussilagon från början är stora blad. Trädgårdsexperten förklarade för oss att det bladiga är första skedet med Tussilagon. Tussilagon finns inte i gräsmattor, vet man om när man tänker efter. Detta beror på att gräset är dominant, Tussilagon ger då med sig. I vårat fall har gräsmattan på landet blivit sargad av tunga maskiner. Då poppar Tussilagon upp helt naturligt. Det första som kommer. Rensa bort dessa blad hade inte behövts. Det hade räckt med att fortsätta så gräs och klippa bort bladen med gräsklipparen. Då ger de med sig.  Bilden ovan visar processen.

Kärleken sa från allra första början - vi tar med oss ogräs till en handelsträdgård och frågar vad det är för något, och hur vi ska få bort det. Nu i efterhand vet jag att vi borde gjort precis just så. 

Kommentarer
Postat av: Malin

Det är bra att du vet vad du ska prioritera, ännu ett inlägg om ogräs. Mycket, mycket intressant.

2009-07-22 @ 21:37:53
Postat av: Maribella

Oj, så tokigt det kan bli!!

2009-07-23 @ 09:19:49
URL: http://maribellassk.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0