Pepparkashus





Sedan mina två äldsta barn var små så har vi haft en tradition att bygga ihop ett pepparkashus. Att köpa en byggsats passar mig bra då jag inte skulle klara av att göra ett eget. I år fick Melker dekorera huset alldeles själv. Finare kan det knappast bli :-)





Dessa fina har år efter år fått stå jämte pepparkakshuset. Många olika varianter av hus har det blivit genom åren.. Till och med hus som limmats ihop med lim istället för med sockerlag :-) 

Just dessa julpynt är så otroligt fina men också oerhört betydelsefulla för mig. Fina för att de är fina och betydelsefulla för att Malin, min nu 20 åriga dotter gjort dem på dagis när hon var en liten tös.

Jag har glad över att jag hållit fast vid denna skatt genom åren. Den som spar han har :-)

För er som undrar så är årets pepparkakshus inget fuskbygge. Sockerlag har sedan jag blev tillsammans med min sambo varit det enda alternativet. Lim är ett minne blott.

Finns det någon därute i cyberrymden som har använt lim eller är jag ensamen om att ha använt den metod?

Ykis, kaksi, kolme, neljä, viisi, kuusi, seitsemän, kahdeksan, yhdneksän, kymmenen.......




 


Kommentarer
Postat av: curlingmamman

åh,vad fint!kram kram

2010-12-07 @ 07:04:27
URL: http://blogg.amelia.se/curlingmamman/
Postat av: Anna Adanir

Va fint!! stog o höll i en byggsats igår men la tillbaka de, vet inte om jag har plats för de.

Va duktig du har blivit på o räkna :)

Kram Anna

2010-12-07 @ 08:06:20
URL: http://annaadanirsvardag.blogspot.com
Postat av: Therese - Femstjärnigt

Så fint!

Tror faktiskt aldrig jag gjort något pepparkakshus. Inte vad jag kan minnas i alla fall. Kanske ska ändra på det i år då :)

Kramar

2010-12-07 @ 09:24:37
URL: http://tess74.blogspot.com/
Postat av: LiseLotte

Bra där att du inte har prestationsångets för ett perfekt pepparkakshus som vissa har. Det där är mycket gulligare.



Vi tog också och köpte en byggsats förra året. Sedan gick barnen loss och jag. Jag la små Ljus i den som jag hade köpt på Indiska. Ser ut som värmeljus men går på batteri.



Vad lustigt att du har bott i mina krokar. ;))



2010-12-07 @ 12:07:43
URL: http://liselottesj.blogspot.com/
Postat av: LiseLotte

Ja just det. Vi använde BYGGLIM förra året hi hi.

Det är ju ändå ingen som vill äta det sedan.

2010-12-07 @ 12:08:41
URL: http://liselottesj.blogspot.com/
Postat av: Åsa!

Nej, lim har det aldrig blivit, däremot har vi använt kristyr istället för sockerlagen som man bränner sig på så förgjordat!

2010-12-07 @ 13:17:11
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: Alexandra

Melker har gjort en fantastiskt jobb!

2010-12-07 @ 14:58:21
URL: http://lysandeogonblick.blogspot.com
Postat av: Annica H

Åh vilket fint pepparkakshus. Hos oss ansvarar jag varje år för att sätta ihop byggsatsen och sedan dekorerar barnen. Men att sätta ihop delarna slutar ofta med att jag är arg på att delarna går sönder eller att jag bränner mig. Och då skickar jag ut alla från köket! Mys stämningen blir inte alltid toppenbra! Jag är ju fel person för detta ... i år borde jag lämna över ansvaret till maken!

2010-12-07 @ 15:30:38
Postat av: mammaxtre

Curlingmamman, tack :-)



Anna, nu är det sluträknat....Gå tillbaka och köp byggsatsen. Bättre julpynt finns knappt, tycker jag.



Therese, jag tror dina barn kommer att tycka att det är roligt och att du kommer tycka att det är rart att ha ett.



LiseLotte, för mig är det ingen svårighet det där med prestationsångest. Men min sambo oj oj oj :-)

Bygglim, jag visste väl att jag inte var ensamen :-)



Åsa, det blev lim för att jag och mina söner gudmor brände sockerlaget och förstörde stekpannn. Lim blev en enklare och billigare lösning :-)



Alexandra, Melker är nöjd. är Melker nöjd är jag nöjd :-)



Annika, åh vad roligt att höra ifrån dig Annica. Här hemma hos mig är det min sambo som är den kreativa. Han står oftas för att sätta i hop byggsatsen. Han står för att göra julgodiset också osv :-) Be Marcus vetja! En kram till dig via cybberrymden.

2010-12-08 @ 05:55:13
URL: http://mammaxtre.blogg.se/
Postat av: Lisa

Men vilket charmigt pepparkakshus! Vi har också gjort ett och använt oss av glasyr på tub, gick rätt så bra. Ett sådant där luciatåg av äggkartong har min Emma gjort. Jag har också bild på den men ej lagt ut den ännu, ska göra det. Ett riktigt fint minne att spara!

2010-12-08 @ 13:58:12
URL: http://www.majamyra.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0