Yxi, kaxsi, kolme, nelje, visi, kosi

Ni som har kikat på något avsnitt ur årets julkalender vet att mamman i familjen räknar på finska för att klara av att behärska sig när hon av någon anledning blir arg.

Idag väljer jag att göra detsamma då frustrationen jag känner inom mig snart nått bristningsgränsen.

Yxi, kaxi kolme, nelje, visi, kosi (jag kan inte finska men gissar att det stavas någorlunda så här).

Lika bra att räkna och att andas och att inte ringa upp eller maila ett mail precis nu när jag känner just denna frustration. Frustration över något som jag, eftersom jag nu räknat på finska många gånger om och om igen, förstår att jag inte ska skriva ett långt inlägg om. Jag som också alltid vågar säga vad fasiken jag tycker och tänker. Inte så bra alla gånger. Bra att räkna yxi, kaxi, kolme.....

Jag kan inte vara tyst och tänker inte längre vara det. Jag ska skicka iväg ett mail eller kanske slå en signal. Jag ska bara räkna många gånger till, yxi, kaxi, kolme......så att mailet eller kanske samtalet inte uppfattas som så otrevligt det skulle kunna bli!

När någon av mina barn far illa då väcks tigrinnan  inom mig.

Är det någon därute som kan lära mig att räkna längre än 6 på finska så vore jag tacksam :-( :-)


Som jag skrev i gårdagens inlägg så insjuknade min lilla Melker igår kväll. Först kl. 04.00 slog han sig till ro. Jag tror att jag somnade ungefär en timma efter det. Klockan ringde 07.00 då det vara dags att göra grötfrukost och åka iväg på hockeymatch. Han är fortsatt dålig idag, tyvärr.

Således är jag inte bara arg och frustrerad idag. Jag är trött också.

Jag känner mig glad och tacksam också. Snacka om att Per Gessles låt "här kommer alla känslorna på en och samma gång" stämmer in på mig idag. Känner mig ju ledsen också. Men jag ska inte gråta fastän jag har lust.

Glad och tacksam över det stöd som min 15 åring får både genom hockeyföräldrar och lagkamrater. Det är INTE bara jag som inte förstår. Inte bara jag som tycker att saker borde skötas Mycket bättre. Många andra faktiskt. Och det känns riktigt bra med det stödet. Det tycker vi båda.


Yxi, kaxi, kolme, nelje visi, kosi......


Kommentarer
Postat av: LiseLotte

Det är bra att säga ifrån, det skulle fler behöva göra. Min sambo är en sådan "obekväm" person som säger ifrån. Jag är inte lika duktig, men jag lär mig.



Den översta bilden är från vår baksida i Sorunda. Den andra från bondens åker. De två nedersta är från Nynäshamn.



Nu ska vi ta en promenad efter ett alldeles underbart julbord på Häringe Slott.

2010-12-05 @ 17:30:02
URL: http://liselottesj.blogspot.com/
Postat av: Marie KJ

Om jag gissar rätt rör det Marcus hockey. Ring eller maila ungdomsansvarig i klubben vetja!

300:- för Guns grejer kommer till dig via sambon din i morgon!

2010-12-05 @ 19:05:15
URL: http://systermarie.blogspot.com/
Postat av: Sirpa

Ykis, kaksi, kolme, neljä, viisi, kuusi, seitsemän, kahdeksan, yhdneksän, kymmenen.

2010-12-06 @ 07:47:49
Postat av: Anna Adanir

Morning, hoppas de ordnar sig med allt nu, klart man blir arg när de gäller sina barn, grrrr

Kramis Anna

2010-12-06 @ 08:29:54
URL: http://annaadanirsvardag.blogspot.com
Postat av: Alexandra

Kära du. Alla känslor på samma gång är jobbigt. Det i kombination med lite sömn är väldigt jobbigt. Sov. Räkna. Tänk på allt fint. Rosa fluffiga moln. Ja, tillslut kanske du hittat ord på vad som behöver sägas.



KRAM KRAM KRAM

2010-12-06 @ 12:49:32
URL: http://lysandeogonblick.blogspot.com
Postat av: Grodmamman

Känner med dig!

Här är det också många känslor och jag skulle också behöva räkna många gånger eller säga vad jag tycker oavsett hur det tas emot. Orkar snart inte må så här längre!:(

Kram

2010-12-06 @ 22:01:46
URL: http://grodmamman.blogspot.com
Postat av: Mammaxtre

LiseLotte, som du såg i den kommentar jag lämnat hos dig så har jag både kopplingar till Sorunda och Nynäshamn :-) Att säga ifrån är bra. Samtidigt ska man välja sina krig. Men nu bara måste jag.



Marie KJ, du har så rätt i vad det gäller. Jag ska dock prata med huvudtränaren. Toppenbra med pengar från Gun, tack!



Sirpa, tack :-)



Anna, det bara måste ordna upp sig.



Alexandra, tack för din kommentar. Kanske tanken på rosa flummiga moln hjälper till i konsten att hitta rätt ord :-)



Grodmamman, ut med det du behöver. Kanske kan det vara en hjälp på vägen i ditt mående. Hoppas att du snart ska må bättre. tack för att du lämnar ett avtryck i min blogg.

2010-12-07 @ 05:56:35
URL: http://mammaxtre.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0