Emilia



Kärlekens brorsdotter Emilia fyller 15 år idag. Vi har därför varit på kalas hemma hos Emilia i Järna.



På tomten hemma hos Emilia finns en studsmatta. Den gillar Melker.



På bordet i trädgården fanns denna fina Pelargon.



Min otroligt fina svärmor tillsammans med två av hennes tre barnbarn.



Väl åter på landet vankas det nu god middagsmat. I väntan på att maten är klar övar Marcus på svingen :-)

Är det någon av er som har erfarenhet av vattenloppor? Lämna gärna kommentar om era erfarenheter, det skulle uppskattas. Melker får sedan några dagar små bett med klåda utan att vi ser röken av några insekter. Jag misstänker vattenloppor :-(

Kanske blir det en sen joggingrunda för min del, jag funderar på det. Vi får se...


Kommentarer
Postat av: Grodmamman

Vattenloppor hade vi nere vid vår stuga förra året. De gillar det grunda vattnet intill stranden och gärna om det är lite grumligt i vattnet. Blir små röda prickar, ofta bara på underbenen då de minsta barnen går mycket i det grunda vattnet. Jag har aldrig sett en vattenloppa, bara betten efter dem. Vissa barn kan reagera mycket på betten.

Kram

2010-07-25 @ 20:12:33
URL: http://grodmamman.blogspot.com
Postat av: Marie B

Har precis kommit hem från jogging rundan (TOPPEN). Ska jobba 4 nätte from i morgon kväll. Fortfarande ingen hel båt (kommer nog inte ske innan sommaren är slut så tyvärr inget titt förbi hos er). Ska åter ut till Muskö på fred. Vi hörs, Puss

2010-07-25 @ 20:19:48
Postat av: Garbo och jag

Ja, tyvärr har vi erfarenhet av vattenloppor som ju är en parasit. Dom lever egentligen av att sätta sig på fåglar, men något blir fel och de går istället på människor.



Det finns inget att göra förutom att helst duscha efter badet eller åtminstone torka sig mycket ordenligt (se hårt) med en handduk efter badet. Blir prickarna väldigt besvärliga kan man ta en receptfri hydrokortisonsalva och stryka på. Som komplement har vi även använt allergitabletter - då några av våra barn ibland överreagerar och får svullna och lite större irriterade områden.



Hoppas det ger sig snart - en tröst är i alla fall att det är ofarligt, men ack så besvärligt...



kramkram

Ullis

2010-07-25 @ 22:06:18
URL: http://garboochjag.wordpress.com/
Postat av: Frida

Min son fick fullt med bett för några år sedan när vi var på en särskild strand - vi fick byta och åka till ett annat ställe...annars vet jag inte vad man gör!! Sorry!!



Kan verkligen rekommendera en tripp till London dock, har inte varit där själv på evigheter...måste komma iväg i höst!



Mvh

Frida

2010-07-25 @ 23:34:59
URL: http://systrarnahjerten.blogspot.com/
Postat av: Frida

Allt jag skrev försvann precis, men jag vet ändå inget om vad man gör åt vattenloppor (förutom att byta strand).



Kan verkligen rekommendera en tripp till London dock, en stad att älska om du frågar mig!! Är själv där alltför sällan!!



Mvh

Frida

2010-07-25 @ 23:38:38
URL: http://systrarnahjerten.blogspot.com/
Postat av: Frida

Jaha, nu fick du båda kommentarerna det var ju BRA!!!!



/Frida

2010-07-25 @ 23:40:18
URL: http://systrarnahjerten.blogspot.com/
Postat av: Frida

Jaha, nu fick du båda kommentarerna det var ju BRA!!!!



/Frida

2010-07-25 @ 23:40:27
URL: http://systrarnahjerten.blogspot.com/
Postat av: Frida-FantastiskaMamman

Mysigt att gå på kalas....ert land verkar verkligen ligga underbart vid vattnet.

Hoppas att du kommer ut på din joggingtur...

Kramisar<3

2010-07-26 @ 10:32:51
URL: http://fantastiskamamman.blogg.se/
Postat av: Marie KJ

Har ni plats för en studsmatta? Vi fick Ulla och Sörens (deras barn är nu stora) men vi har ingen plats. Bra om den kommer till nytta.



Kram Kram, i morgon kommer solen igen!

2010-07-26 @ 12:55:18
URL: http://systermarie.blogspot.com/
Postat av: mammaxtre

Grodmamman, Du skriver om röda prickar vilket nu gör mig osäker på vad det är min lillfis har. Oavsett är det lite tråkigt med vetskap om att det finns loppor i våra badvatten. Tack snälla för att du delade mig dig.



Marie B, joggar du vännen. Vill minnas att det var du som sa att man inte ska göra det i våran ålder

:-) Ni är varmt välkomna att hälsa på även med bil. Ha det fint på Muskö.



Ullis, tack snälla! Oj vad du satt inne med kunskap.

Nu vill jag inte längre gå och bada med honom. Trist med parasiter i vattnet.



Frida, tack snälla för de tre kommentarerna. Byta strand får det nog lova att bli är jag rädd. London är ett mål. Helt klart.



Fantastiska mamman, undrebart vid vatnet ligger landet. Vi har det bra. Dock är det inte mitt land. Det är svärmor som varit en smart kvinna en gång för länge sedan. Vi har egen lägenhet i hennes hus. Hon är generös och ser till att vi har det bra.

Jogginrundan blev inte av. Det blev plötsligt för mörkt och jag var trött.



Marie KJ, att få en studsmatta är högintressant. Jag hör av mig. Vi har plats på landet.

Kramkram

2010-07-26 @ 20:14:27
URL: http://mammaxtre.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0