Dagens boktips

God morgon,
 
Under min semester höll jag mitt löfte till mig själv om att koppla av med att läsa. När vardagen tog vid igen här hemma har jag försökt att hålla fast vid att fortsätta att koppla av med just att läsa en bok. Och med en bok som den jag tipsar om i detta inlägg gick det helt enkelt inte att sluta läsa.
 
 
Denna bok "den frusna trädgården" bjuder på en oerhört gripande berättelse. Ett familjedrama som berör på djupet. En mor har en hemlighet för sina döttrar, och vilken hemlighet.... ! Jag försökte vid två tillfällen att läsa på tåget på väg till jobbet, men det var dömt att misslyckas. Båda gångerna fick jag slå ihop boken och torka tårarna som rann längs kinderna. Boken är bra rätt igenom, och den blev bättre och bättre ju längre in i berättelsen jag kom.
 
Dagens reflektion handlar om att vissa böcker man läser tar man till sig. Vissa böcker berör så pass att man bär med sig historien såsom om den vore ens egen. Kanske berör boken mig särskilt eftersom jag är mor till tre fina barn och att jag därför kan förstå smärtan som modern i boken får utstå genom de beslut hon tvingades att ta gång på gång på gång. Hemska och helt omänskliga beslut. Kanske berör boken mig särskilt för att jag nu som vuxen önskat att jag samtalat mer med min mor och far och mormor innan de gick ur tiden. Samtalat mer med dem om deras historia som förstås är en del av min historia och som delvis också format mig till den jag är.
 
Må så gott
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: LiseLotte

TACK, jag behöver verkligen boktips för att kickas igång igen.

Jag läste ju tonvis med böcker förut men jag har tydligen haft en boklös period länge nu. Skyller på den digitala världen.

2013-04-18 @ 10:28:35
URL: http://onelookisworth.wordpress.com/
Postat av: Channal

Tack för tipset! Den ska jag köpa... är sugen på något bra till semestern! Har haft svårt att fokusera på bokläsning!
KRAM Anna

2013-04-18 @ 10:32:27
URL: http://annasinspiration.blogspot.com/
Postat av: Tina

Boktips tas alltid tacksamt emot, brukar bli en del böcker i semestertid. Kramisar Tina

2013-04-18 @ 19:22:45
URL: http://home2tiny.blogspot.se
Postat av: Jes

Å tack för boktips, det är alltid så himla bra!

Kram Jes

2013-04-18 @ 21:51:03
URL: http://vitavillavila.blogspot.com
Postat av: Jennifer

Alltid skoj med boktips! Det är avkopplande att läsa när man hittar böcker som man verkligen gillar.

Önskar dig en fin fredag! Kram Jennifer

2013-04-18 @ 23:33:10
URL: http://wwwmittlivsomjag.blogspot.com
Postat av: LiteavLinda

känner att det var länge sedan jag kommenterade i din blogg. Det är för att det är svårt att skriva från mobilen, därför passar jag på nu när jag sitter vid en stationär ;) Hoppas du har en fantastisk helg framför dig! Och fortsätt ta kort, du är en grym fotograf. Varm kram <3

2013-04-19 @ 08:44:37
Postat av: Lena - gott för själen

Det är så härligt när man blir så där försjunken i en bok. Länge sen nu. Vilka grymma bilder på måsarna!

Ska bli kul att ses på Stora Bloggdagen.

Kram Lena

2013-04-19 @ 16:46:43
URL: http://gottforsjalen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0