Berörd

Hej  och god morgon på er alla,
 
ibland händer det sig att man får något berättat för sig som berör. Som berör och leder till ett behov av ett djupare samtal med sitt barn.
 
Häromdagen berättade Melker något för mig. Något som han några dagar efter det berättade för sin farmor. Det han berättade var något han hört på skolgården och som han blev berörd av.
 
Han berättade om en flicka  i skolan vars pappa dött. Flickan går för tillfället inte i skolan. Hennes mamma har inga pengar, hon har inget jobb. Mamman kan därför inte ta hand om flickan. Flickan bor nu hos främmande människor och ska få flytta hem till mamman igen när mamman har pengar.
 
Imorse när jag och Melker promenerade till skolan så fick vi sällskap av en pojke som bor i närheten av oss. Pojken är ett år äldre än Melker och berättade att han inte får gå på fritids längre. Hans pappa har fått sparken och då får man inte ha sitt barn på fritids. Nu måste pojken äta frukost hemma på morgnarna och gå alldeles ensamen till skolan.
 
Nog förstår ni att jag blev berörd. Oavsett hur det faktiskt ligger till när det gäller båda dessa berättelserl så väckte de en hel massa tankar och känslor i både mig och Melker. 
 
Dagens reflektion är att man får vara glad. Glad över barn som berättar. Att berätta är att bearbeta. Oavsett om man är barn eller vuxen.
 
Må så gott
 
 
 

Kommentarer
Postat av: lady_G

åh.
mitt hjärta fick en liten krampaktig känsla.
Fint att de berättar men trist vad som händer i berättelsen.
Barnen ja. det bästa vi har.

Ta hand om dig!

KRAM

2013-01-15 @ 10:09:14
URL: http://lovingandliving-lady-g.blogspot.com/
Postat av: Maidi

Javisst, blir man berörd. Det finns otroligt många barn och ungdomar som far illa på olika sätt tyvärr..

Kram Maidi

2013-01-15 @ 15:00:04
URL: http://www.svartairisen.blogspot.com
Postat av: Tina

Alla barn (o vuxna) har inte samma förutsättningar, det viktigaste är att vi är medvetna om det, tycker jag!

kraam

2013-01-15 @ 16:31:56
URL: http://www.meandmyshed.blogspot.com
Postat av: Anna

Klart man blir berörd av sådana berättelser.
Är också glad över att mina barn vågar och vill berätta saker för mig, i alla fall än så länge.
Kram

2013-01-15 @ 20:47:34
URL: http://grodmamman.blogspot.com
Postat av: Lotta i USA

Jag ryser när jag läser det här.

Tänker spontant, så här kan det väl inte vara i Sverige, eller?

Oavsett hur det ligger till som du skriver Lotta, blir man berörd och det är genom samtal och reflektion som man kan bearbeta och också kanske tänka om det finns möjlighet att hjälpa, till exempel vara en röst i sammanhang där det går att förändra.

Varm kram
Lotta

2013-01-16 @ 01:53:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0