Malin Wollin

Hej alla,

Malin Wollin "fotbollsfrun" skriver fantastiskt roliga och bra krönikor. Dessa kan man finna i tidningen Amelia och i Aftonbladet. Hon har en blogg http://blogg.aftonbladet.se/fotbollsfrun. Jag uppskattar krönikorna mer än bloggen, men brukar emellanåt kika i hennes blogg. 

Malin Wollin gillar att provocera och skriver ibland med viss ironi. Så utläser jag hennes inlägg
i allafall. Hon är modig och rak och bjuder väldigt mycket på sig själv. Kan tro att hennes fotbollspelande make ganska ofta tycker så :-) 

I ett av hennes inlägg kan man läsa om hennes åsikter kring en viss Alexandra kontra reglerna för sjukskrivning. Alexandra är inte sjuk nog och får ingen sjukpenning enligt de nya reglerna.
Malin Wollin skriver bland annat i inlägget: Om man fysiskt och psykiskt orkar ta hand om tre barn så är man en stark och arbetsför person.

Jag är inte insatt i fallet Alexandra och yttrar mig därför inte i just den frågan. Men, jag tror mig veta att en mamma till tre barn som mår psykiskt och fysiskt bra klarar av att vara en bättre mamma än en mamma till tre barn som mår sämre både psykiskt och fysiskt. En mamma som mår sämre får kämpa oerhört mycket för att klara av moderskapet. Nivån når säkerligen inte upp till bästa nivå på något sätt.

Vis av erfarenhet (låter som att jag är urgammal) så vet jag att en människa som lider av utmattningssyndrom dvs utbrändhet, kan hamna i en situation där marken under rämnar. Kännetecken kan även vara att man inte kan andas, att man bara gråter och att man inte kan ta sig ut, upp ur sängen, ut i luften och än mindre att klara av att gå till jobbet, att fungera på jobbet. Finns naturligtvis andra symptomer också. De jag nämner är några.

Sjukskrivningsreglerna slår hårt för de som blir sjukskrivna av läkare där stress är anledningen. Detta har jag sett på mycket nära håll. Att man är mer sjuk efter ett möte med försäkringskassan än man var innan är nog inte ovanligt.  Sedan tror jag på att det är viktigt att få tillbaka dessa människor i arbete så fort som möjligt. Dock tror jag inte på att man kan skynda på genom att stressa fram detta. Själen måste få tid att läka. Personen i fråga måste få hjälp att komma fram till vad orsaken är till att sjukdom har uppstått. Tar man inte reda på orsaken till stress och utbrändhet då underlättar man inte, tar inte saken på allvar och man arbetar inte för en långsiktig lösning.

Malin Wollin skrev alltså någon rad om en sak som engagerar mig. Så pass att det blev ett inlägg. Det är sådan inverkan hon har denna fantastiska krönikör.

Idag är jag glad över:

1. Jag tog mig hem från jobbet trots en väldig massa snö på vägarna samt snöstorm i luften.

2. Jag slapp laga middagsmat.

3. Jag är snygg i håret (har varit hos frissan)

4. Mina bryn är färgade. Mitt ansikte är därför inte ihåligt.

5. Kärleken vabbade och jag kunde jobba.

Ha det bäst alla bloggvänner!



Kommentarer
Postat av: Marie KJ

Jag tycker hon skriver bra men fattar hur man kan eller vill kallas fotbollsfrun, har människan ingen egen identitet? Vad ska hon kalla sig om dom skiljer sig? Puckat och ofeministiskt. Har ALDRIG identifierat mig som hockeyfru eller ens hockeymamma. Jag är Marie med massa olika sidor och egenskaper.

Sen tycker jag att det är ju bra att ha ett sjukförsäkringssystem som i Sverige MEN det daltas alldeles för mycket!Tänk på de du träffar på ditt jobb. Grabbar i 25 årsåldern som är sjukpensionärer!? Ska vi betala deras lön i ALLA år med våra skattemedel? jag lägger hellre mina skattepengar på skola, vård och omsorg. Vart skall vi ta pengarna i från? Höja skatten?

Nåja, ett mycket bra inlägg som berörde :o)



På väg hem, just fått reda på att planet är 4 timmar sent ner och att vi kommer att bli 3 timmar sent hem :o( Magnus kommer att vara trött på jobbet i morgon.



Kram vännen

2010-01-28 @ 04:49:11
URL: http://systermarie.blogspot.com
Postat av: Mammaxtre

Marie KJ, jag tycker att vårat sjuksystem är toppen. Tycker att vi ska betala skatt i detta land då vi får BRA sjukvård och skola till ALLA barn osv. De jag träffar på mitt jobb är naturligtvis inte de jag tänkte på när jag skrev inlägget :-)

Jag hade de människor som har gått sönder i själen i åtanke. De som gått in i den såkallade väggen. De som drabbats av utröttningssyndrom. Vägen tillbaka är inte helt lätt. 6 veckors sjukskrivning som nu är normen för sjuskrivning om orsaken är stressrelaterad är väldigt lite tid.



När det gäller att klara av att vara mamma så kan jag gå till mig själv. Om jag mår bra fysiskt och psykiskt. Då är jag en bättre och en gladare mamma. Mår jag inte bra, är jag en mycket sämre mamma. En mamma som aldrig får sova är ett annat exempel. Jag är en mycket bättre mamma om jag fått sova ordentligt, än inget alls. Brist på sömn lockar fram en mamma i mig utan tålamod, utan energi.



Kram tll til Marie KJ

2010-01-28 @ 07:04:43
URL: http://mammaxtre.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0