Bo Rappne

Under sensommaren såg jag ett inslag på tv 4 med Bosse Rappne. Inslaget handlade om ogräs och hur han hanterar detta på Ulriksdals trädgård. I helgen följde jag hans råd.



Det ni ser i bild är en rabatt på landet som skall komma att bli en fin rabatt men dock först nästa sommar. I slutet på denna sommar valde jag att börja förbereda den genom att fylla den med jord. Mycket jord. Ganska snart kom ogräset.



Efter att ha rensat bort ogräset blev det så här fint. Jag valde att plocka bort allt ogräs. Inte helt nödvändigt enligt Bosse Rappne. Det ska räcka med att lyfta upp och låta rötterna ligga ovan jord. Med tanke på att jag följde rådet om kvällstdningar så kanske det inte varit nödvändigt att rensa bort ogräset. Dock valde jag att vara grundlig.



Nästa steg var att fördela kvällstidningar över jorden. Melker hjälpte mig med detta.



När Melker var klar såg det ut så här i rabatten. Detta förhindrar ogräset för att dyka upp igen.



Slutligen täckte jag kvällstidningarna med jord. Bosse Rappne tipsade om att man kan göra detta i vilken rabatt som helst och när som helst. Jag tyckte att det var lite roligt att följa hans råd. Ett bra sätt att hålla ogräset borta.

Rabatten är ganska stor och jag är medveten om att det blir kostsamt att anlägga den med vackra perenner. Dock har vänner till mig, Sirpa & Anders lovat mig en hel massa att plantera till våren. För mig är detta något att se fram emot.

Ett litet trädgårdstips från mig så här på sen hösten :-)

Kommentarer
Postat av: anna of sweden

Smart med tidningarna. Hoppas att det hjälper! Då får återkomma med rapport.

2010-11-03 @ 03:24:49
URL: http://www.annasweden.blogspot.com
Postat av: Therese

Smart! Hoppas att det funkar nu!Det var verkligen en stor rabatt du har. Det orkar man ju inte rensa! Krävs ju en massa kaffe latte pauser då ;)

Kram

2010-11-03 @ 08:33:02
URL: http://tess74.blogspot.com
Postat av: Jenny

Vad smart att använda tidningar, Bosse är inte dum han:)



Vilka fina blommor du fick med bud,en sån fin gest!



kraam Jenny

2010-11-03 @ 14:28:37
URL: http://www.hemmapakrakered.blogspot.com
Postat av: Min plats i solen

Vad fiffigt att använda tidningar att täcka med. Då håller vi tummarna för att Bosses tips är ett riktigt bra ett. :) Ska bli roligta tt se både hur det går och hur rabatten blir när du är klar med den. :)



Kram Lotta

2010-11-03 @ 16:13:35
URL: http://minplatsisolen.blogspot.com
Postat av: maribella

Säger Bosse att det funkar så gör det nog det!

Men jag funderar ändå på vad som händer när tidningarna blir blöta och förmultnar....?

Ska bli kul att följa!



Nu är det snart dax för lite sol och värme igen - jag längtar!

2010-11-03 @ 19:02:57
URL: http://www.maribellassk.blogspot.com
Postat av: Grodmamman

Smart idé, men jag undrar om det funkar även i en rabatt som redan är planterad? Kanske går att lägga runt de växter som redan finns där? Kan ju vara värt att prova, för det är inte kul att rensa ogräs!:)

Kram

2010-11-03 @ 20:14:12
URL: http://grodmamman.blogspot.com
Postat av: mammaxtre

Anna, jag ska återkomma med rapport :-)



Therese, jag orkar rensa om så behövs. Men alla tips för att slippa emottages gärna :-)



Jenny, Bo Rappne har kunskap som få. Vistt var det rart att skicka blommor. Mna kan inte annat än att bli jätteglad.



Lotta, vi håller tummarna. Jag återkommer med rapport.



Maribel, tidningarna skall bli ett med jorden. Snart åker vi, det närmar sig med stormsteg. Härligt!



Grodmamman, han visade detta genom att göra stegen i en redan anlagd rabatt. Pröva vetja!

2010-11-05 @ 05:50:39
URL: http://mammaxtre.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0