Ehrendals kvarn

Vilken dag jag haft idag. Jag blir alldeles varm om hjärtat när jag tänker på det. Förmodligen (kanske) kommer de flesta av er som kikat in tycka att detta inlägg är ett supertrist sådant. Men, jag tror att mina syskon och även mina två äldsta barn (om de kikar in) uppskattar inlägget. Därför är det många bilder i detta inlägg.





Imorse var jag och svärmor på golfbanan redan kl 07.50. Vi spelade en runda på 18 hål. En väldigt trevlig runda. Åh vad jag uppskattar denna kvinna. Efter en god (men på tok för dyr) lunch på golfklubben åkte vi hem ( till landet). 



Väl hemma passerade denna båt. Det är något visst med segel tycker jag. Efter en snabbdusch gav vi oss iväg igen. Med vi menar jag svärmor, Melker och jag. Vi åkte till Gnesta. Efter att ha strosat runt i Gnesta, fikat lite och varit hos frisören med Melker valde vi att åka till Ehrendals kvarn. Vilket var vårat mål med dagens resa till Gnesta.



Ehrendals kvarn 41. Där hade vi vårat landställe när jag växte upp. Minns inte hur gammal jag var när vi flyttade dit och inte heller hur gammal jag var när mina föräldrar beslöt sig för att sälja. Jag vill minnas att jag var 9 år när vi flyttade dit och ca 21 år när vårat älskade landställe såldes. Vi flyttade alltid ut till landet på första sommarlovsdagen och flyttade alltid hem först när skolan började igen. Här firades det även jul många gånger. På bilden ser ni vad som är kvar av ingången till tomten. Här var det mycket fint en gång i tiden.



Här var det förr en grusgång utan en tillstymmelse till gräs. Här stod bilen parkerad.



Här fattas min pappas vackra blommor. I rabatterna kring husväggen brukade det digna av vackra blomster. Min pappa hade gröna fingrar. På gräsmattan brukade maskrosor och kottar trivas. 5 kronor hinken fick vi barn för att ta bort dessa.



Vid denna sida av huset satt vi när vi åt och umgicks utomhus. Nedan finns en insjö, Malmsjön. Det var här min pappa pratade med mig om vikten av att använda kondom... och vikten av att berätta om tjuvrökning och annat. Många minnen speglas upp framför mig. Jag som fyller år i juni månad har haft många kalas just precis här.



Källaringången. Här nere fanns toalett och dusch. Här fanns också två sovrum och en kyffe där läskbackarna hade sin plats. I trappan fann vi alltid ödlor och grodor :-)



Jag är äldst i en syskonskara på fem. Pappa köpte en valstuga som han såg till att måla och inreda samt bygga en veranda till. Detta hus var bara mitt. Här hade jag en tv, bord och bäddsoffa. Här hade jag det mycket bra.

 

Tomten var en sjötomt. Just här (se bilden) badade och fiskade vi.



Denna stig har jag gått på så många gånger. Den går man om man vill till stranden vid Hedsjön.



Flytbryggan var på sin plats. Här har man haft många roliga stunder. Bakom flytbryggan  kring land fiskade vi kräftor. Vi gick om kväll och om natten och lös med ficklampor.



Melker tog sig ett dopp på den strand där mamma badat under sin uppväxt. Svärmor håller ett vakande öga på honom.



Bredvid stranden ligger denna lilla klippa. Härifrån dök vi.



På stranden har jag firat många midsomrar. Ansvariga för midsommarfirande rullade på husnummer. Pappa var bäst på att arrangera midsommarfirande :-)



Del av stranden. Här har man tillbringat otaliga timmar. Härliga timmar!

Svärmor och Melker har idag fått höra och se om och vart vi spelade brännboll i kohagen, vart vi dansade på logen, vart min allra första kille bodde och mycket, mycket mer.

Det var underbart att besöka Ehrendal igen. Så många minnen. De flesta roliga och alldeles underbara. Några trista minnen också förstås. Jag känner mig alldeles lycklig över att ha fått gå tillbaka i tiden för en liten stund. Jag vill tillbaka till Ehrendal igen känner jag.

Lite ledsamt var det att se att tomten var misskött. Tänk vad trevligt det hade varit om vi hade haft landet kvar. Det var ett jättefint landställe att växa upp i. Det känns toppenbra att ha visat Melker detta underbara ställe. Marcus är på sommarhockeyskola och kunde inte följa med och Malin hon jobbar.

Idag fyller min lillasyster Jessica år. Grattis till dig!

Frågan är om jag kommer att kunna somna inatt efter alla intryck som denna dag givit mig :-)





Kommentarer
Postat av: Marie KJ

Som min Åsmansboresa. Vad vore livet utan minnen och hur vore man som människa om man bara hade roliga/bra minnen. Vi är dom vi är trots eller tack vare de ryggsäckar vi bär. På gott och ont.



Varm kram Marie

2010-08-17 @ 08:11:15
URL: http://systermarie.blogspot.com/
Postat av: Jessica

Tack för grattis hälsningen:)

vad roligt o se alla bilder! tänk att det va just på den klippan som jag sa till Mamma att kamelen o hennes kille parade sig:) hahaha

Jag har oxå varit på väg dit flera gr för att kolla in hur det ser ut, men det blir aldrig av så det var jätteroligt att se hur det ser ut idag!

Kram Jessica

2010-08-17 @ 09:59:55
Postat av: Michan

Vill börja spela golf, blir nog till nästa sommar =)Härliga bilder.

2010-08-17 @ 10:22:16
URL: http://michanelfgren.blogg.se/
Postat av: Sture Lundén

Hej Lotta!

Intressant berättelse om ert tidigare sommarställe! Nr 13 i samma område, också vid Malmsjön är vårt sommarställe sedan 1983 och vi minns er mycket väl. Särskilt Jessica som var kompis med vår yngsta dotter Sussi.

Hälsa Jessica!

Sture Lundén

2010-08-17 @ 17:02:28
Postat av: Garbo och jag

Härliga minnen att dela med sig av - både till svärmor och Melker men också till oss.



Njut av de semesterdagar du har kvar!



kramkram

Ullis

2010-08-17 @ 19:08:23
URL: http://garboochjag.wordpress.com/
Postat av: mammaxtre

Marie KJ, Jag är oerhört glad över dessa minnen. Och vilka minnen jag har.



Jessica, åk dit blir mitt råd till dig. Det var så otroligt härligt!



Michan, börja spela golf, det är hur roligt som helst.



Sture, tack snälla för att du lämnade en kommentar på detta inlägg. Vad glad jag blev över detta. Ehrendal finns i mitt hjärta. Dit flyttar jag gärna igen. Jag ska se till att Jessica får hälsningen.

Tack igen!



Ullis, härliga minnen, verkligen. Måste bara dit igen.

2010-08-17 @ 21:32:40
URL: http://mammaxtre.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0