Abba the movie



Igår var vi på bio med Melker. Trots att han bara är 5 år har han varit på bio väldigt många gånger redan. Krav om popcorn har han också :-)

På vägen hem i bilen efter bion så funderade jag på över att det är sådan skillnad mellan hur han har det mot hur jag hade det när jag växte upp.

Jag kan bara minnas att jag var på bio en gång när jag var yngre. Minns inte hur gammal jag var, men filmen vi såg var Abba the movie. Lyckan var fullständig. Jag var GALEN i Abba. Den filmen såg jag med mina föräldrar och några av mina syskon. Jag minns att pappa somnade :-)

En enda gång var jag på bio med mina föräldrar, och Melker han är redan en biokung. Tiderna förändras sannerligen.

Barn av idag har tillgång till allt mycket fortare och mer obegränsat. Melker har varit på teater, det kan jag inte minnas att jag var under min barndom. Mitt minne kan såklart svika mig. Oavsett så ser det annorlunda ut idag mot då, när jag var ett barn.

Funderar på om det är bra eller dåligt med allt barn får och har idag. När jag växte upp lekte jag med klippdockor. Mamma och jag, ibland mormor och jag, klippte ut klippdockor och kläder från veckotidningar. Leker barn ens med klippdockor idag?

Som det Abba fan jag var samlade jag på bilder och afficher. Jag tapetserade med bilder. När väggarna inte räckte till blev det till att fästa bilder i taket :-)

Minns en gång när mamma glömde en veckotidning utomhus. Det regnade ute och jag blev helt förstörd. I tidningen fanns väldens finaste bild på Abba. Minns att vi hängde bilden på tork :-)

Då har jag nu fått ihop ett inlägg om förr jämfört med nutid. Tänk vad som händer när man väl börjar skriva. Att vi skulle hamna i min barndom hade jag ingen aning om när jag började på detta inlägg.

För er som undrar var jag alltid Frida. Hopprep som mick och pingisbordet på gården som scen. Nu har barnen riktiga mikrofoner kopplade till tv-spel eller cd-spelare. Det hade varit kul att ha haft.... Men vad kul vi hade ändå.

Må så gott


Kommentarer
Postat av: Marie KJ

Frida???Jag trodde alla blondiner var Agneta? Eller så var det bara de blonda med brunetter till systrar?

2010-03-29 @ 22:12:44
URL: http://systermarie.blogspot.com/
Postat av: Marita

Vilken härlig reflektion över 70-talet!

Visst har man funderat över hur det skulle ha varit att ha tillgång till mobiltelefon, internet, webbkamera, Ipod, miljoner TV-kanaler och allt vad våra barn har tillgång till idag men inte var vi olyckliga för det! (förstås, vi visste ju inte annat)

Minns du när:

- Man gjorde barbiehus av stora kartonger?

- Man gjorde dockskåpsmat av trolldeg?

- Man gick upp 9:00 varje morgon under jullovet för att se Scooby-Doo trots att man bara ville sova? (enda tecknade program sm fanns förutom Kalle Anka)

- Man gjorde en "motorcykel" med hjälp av en kartongbit och det exklusiva snöret i handtaget på cykeln så att man kunde "gasa" när man cyklade?

- Man lekte "burken" i lekparken hemma på gården. Åldern på deltagarna var allt från 5-15. De yngsta gömde man och så fick de sitta stilla tills de hittades men alla fick vara med.

- Man lekte "Röda, Vita Rosen" över halva Alby?

- Man lade slalomskidorna på pulkan och gick över skogen till Flottsbro utan varken matsäck eller pengar mer än till liftkortet (10-klippkort fanns)?

- Det kostade 50:- per sektion och år att vara med i Alby IF, OBS! inga cafeteriapass eller lotteriförsäljning för föräldrar existerade..

- Man jobbat ihop till sin första Sony Walkman?



Tack och lov minns man det med värme men visst ska det bli spännande att se vad våra barn kommer att skratta åt när de självahar blivit föräldrar och ser på sina barn och deras "leksaker".



P.S Jag var alltid Agneta

2010-03-29 @ 23:03:27
Postat av: Lollo

Lollo vad alltid Agneta, med hopprep ihand & inlindad i nått glittrigt tygstycke...

-66a jag & lekte massor med klippdockor som du.



klippte ut fina bilder som jag droppade sterin över & sen drog av då satt bilden på stearinbiten, det var nog lite farligt & läskigt därav jag höll på med det.



jag bodde i matrummet i en bäddsoffa, senare delade jag rum med min lillebror i massa år, idag har man egna rum från födsel snudd på.



Pappa byggde ett dockskåp, vet att senare år vart det vattenskidor på sommaren pappa buggde en till mig...

jag var inte hippast sant men kunde ändå vara med :O)



annars håller jag med Marita/Agneta :O) över mig i varenda ord !

kanske hade vi det inte bättre vill inte tro det ialafall, men bara vi har det i bakhuvudet så är jag övertygad om att vi har själva dem bästa barnen idag!



ps min första bio var Bambi, jag var 11 år & bara grät & grät, n♪2sta vända vart det James Bond med pappa anar betydligt äldre :O)



annorlunda & roligt inlägg med många tankar, snor nog iden av dig / Kram Lollo



2010-03-31 @ 04:21:39
Postat av: mammaxtre

Marita och Lollo, vilka oerhört fina och utömmande kommentarer ni båda lämnat. Tack snälla för att ni bjöd på era minnen och funderingar. Kul!



Marie KJ, såklart var du Agneta :-)

2010-03-31 @ 21:01:44
URL: http://mammaxtre.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0