Karaktär



Prövningarnas tid är här. Ni som läste gårdagen inlägg vet att jag är en enda stor godisgris som nu gör ett försök att sluta (igen) med att äta godsaker  under vardagarna. Detta då byxorna mina blivit trånga och som ett led i en nystart att ta bättre hand om mig. Hösten är en bra årstid med nystart har jag hört :-)

Jag som tyvärr ätit godis varje dag (under en alltför lång period) har likt en missbrukare skapat mig ett beroende.

Måndagen inledde bra. Det var lekande lätt att inte falla dit. Idag tisdag var det svårare. Mycket svårare. Inledde morgonen med att inte ta av de underbara kanelbullarna som det bjöds på under ett möte med ledningsgruppen. Mitt på dagen, på väg till ett annat möte, började min kropp skrika efter en godispåse. Tur att jag inte hade någon i bilen. Ett desperat behov av en frukt som substitut kröp fram. Hade ingen i väskan.....

Efter att ha parkerat bilen gick jag till en frukthandlare på torget i Liljeholmen. Köpte mig ett gott äpple. Ett äpple som jag njöt av :-)

Jag känner mig nöjd över mitt beslut att dra ned på godisätandet. Det känns helt sjukt att längta så efter att bara få stoppa i sig.... Nu är det karaktär som gäller.

Inspiration i min fortsatta kamp att ge mig själv en nystart under hösten låg i brevlådan när jag kom hem från min arbetsdag. Precis vad jag behövde.

Nu måste jag komma på hur jag ska få in träning i mitt liv igen.  Det känns så trist att det är nattsvart ute redan kl. 20.00. Kvällen har plötsligt blivit kortare. Mörkret gör att åtminstone inte jag har lust att ta mig ut på en powerwalk eller joggingrunda.

Innan jag avslutar detta inlägg måste jag tacka er alla som lämnar kommentarer. Jag blir så innerligt glad. Imorse fick jag mig ett gott skratt när jag läste några av kommentarerna. Det blev en underbar start på denna tisdag.

Och för er som undrar så är jag naturligtvis inte lång som en flaggstång :-)

Tack för att ni kikar in i min lilla blogg. En blogg som handlar om det ena och om det andra :-)

Natti, natti

Kommentarer
Postat av: Min plats i solen

Heja dig! :) Det är tufft att kämpa mot sig själv och de vanor man skaffat sig men har man ett tydligt och realistiskt mål känns det lite lättare då suget sätter in. Jag håller tummarna stenhårt för dig och ropar ett högt: HEJA!!!



För ett år sedan bestämde jag mig för att jag behövde sockeravvänja mig. Jag beslöt att under en hel vecka försöka utesluta söta saker som godis, kakor, juice och liknande för att se hur kroppen skulle reagera. Hjälp, vilken pärs det var! :( Vilken abstinens kroppen fick. Den var verkligen inte att leka med och jag insåg hur tufft det måste vara för alla "missbrukare". Och på något vis ännu svårare då man missbrukar mat eftersom äta måste vi alla göra varje dag. Det funkar liksom inte med total avhållsamhet som en alkolist eller liknande kan göra. Jag insåg den där veckan att socker verkligen kan göra dig beroende men också att efter den där första jobbiga veckan var det som om det vände och det blev mycket lättare. Kroppen återhämtade sig. Men sedan när jag några månader senare trillade dit på sött igen var det som att slå på en kran igen. Man ska verkligen inte underskatta sockrets kraft.



Kämpa på och etts tort lycka till. :)



Kram Lotta

2010-09-14 @ 22:16:36
URL: http://minplatsisolen.blogspot.com
Postat av: LiseLotte

Ja du, idag klev jag upp på trappmaskinen och cyklade lite. Vi har ett löpband också men det struntade jag i för hälsenans skull.

Tänkte jag skulle göra så här ett tag nu för att komma in i det. Annars dammar ju prylarna igen. Jag tycker inte heller om att vara ute när det är mörkt, därför skaffade vi oss dessa.



Kram LiseLotte

2010-09-14 @ 22:57:59
URL: http://liselottesj.blogspot.com
Postat av: Åsa

än en gång känner jag igen mig..måndagen startar bra och sedan sätter alla tankespöken in om att jag är nog lite sugen på det ena eller det andra...likte en missbrukare som har slutat får man ta en dag i taget o klappa sig på axeln o berömma sig själv när dagen är slut o jag har klarat av bra val under dagen...lycka till med karaktären :)

kram Åsa

2010-09-15 @ 08:30:14
URL: http://livetsvackrating.blogg.se/
Postat av: Åsa

Slutade äta godis för tre år sedan, var ett riktigt godismonster innan. Kan lova att sötsuget upphör...tog tre veckor för mej! Kämpa på och glöm inte att belöna dej! :) Kram

2010-09-15 @ 15:09:11
URL: http://asa-s.blogspot.com
Postat av: Camilla, En mammas dagbok

Snubblade in på din blogg då jag såg att du kommenterat ang. Miss Dee Combiné ringar, de finns just nu ute i butik, ex. i Önska butikerna, på deras webb (www.missdee.se) kan du kika på vårt din närmsta återförsäljare finns. Varje ring kostar 249kr...



Helt underbara, har några varianter...



har du förresten sett att de på deras fanklubb lottar ut 10 st Combine set?

Om inte gå med: http://www.facebook.com/home.php?#!/group.php?gid=135319973162063&ref=ts



Kram På dig!

2010-09-15 @ 18:53:39
URL: http://emring.blogspot.com
Postat av: mammaxtre

Lotta, tack snälla för att du delar med dig av dina erfarenheter.



LiseLotte, vilken lyx att ha plats för träningsredskap hemma, tänker jag som då förstås inte har plats. Mörker, regn och rusk. Inte roligt just nu.



Åsa, tack för ditt stöd. So far so good :-)



Åsa (i Göteborg) Vad duktig du varit och är. uppehåll i tre år. Godis som är så gott :-)

Jag kämpar på. Tack för peppningen.



Camilla, tack för tipset.



2010-09-16 @ 05:56:29
URL: http://mammaxtre.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0