Tvilling

Melker med sin storasyster Malin hemma i köket.


Melker med sin storebror Marcus hemma i vardagsrummet.


Häromkvällen började Melker prata med mig om att han så gärna ville ha en tvilling. En tvillingbror som såg ut precis som honom själv, som hade samma namn och likadana kläder.

Jag försökte så pedagogiskt jag kunde förklara för honom att detta inte var möjligt att ordna.

Melker släppte inte taget om frågeställningen, han var övertydlig med att han faktiskt ville ha en tvillingbror.

En stund efter att ha nattat honom den kvällen hör jag plötsligt att han gråter. Jag släpper det jag håller på med för att gå in till honom. Jag möts då av en mycket ledsen Melker som verkligen vill ha en tvillingbror.

Igen fick jag förklara att det inte går att ordna. Igen fick jag förklara att tvillingar bor tillsammans i magen och att Melker bodde ensamen.
Igen fick jag förklara att man inte kan bestämma om man ska få tvillingar eller pojkar eller flickor.

Igen fick jag berätta för honom att vi är så glada över att ha fått just honom till vår son.

Efter ett tag gav han med sig i frågan om att få en tvillingbror. Då ville han istället ha ett syskon. Att han har två syskon redan brydde han sig föga om - de är ju stora!

Han ville ha ett litet syskon. Han ville bli storebror. Han ville vara med om syskonfotografering på dagis och äta vid samma bord, på dagis. Det räckte inte med ett syskon, helst tre ska det vara.

Att han börjar i skolan nästa år hade han glömt bort -men då kan jag ta hand om mitt syskon när den börjar i skolan.

Oj, oj, oj tänkte jag som är för gammal och på tok för trött för att börja om ännu en gång.

Jag undrar just vem eller vilka han fått dessa tankar ifrån. Det måste vara något syskonpar på dagis. Nästa gång jag är där måste jag kika efter ett par tvillingbrorsor :-)

Efter att ha gosat en stund och talat om för honom ännu en gång hur glada vi är över att ha fått just honom in i våra liv somnade han sött. Jag, jag gick ned i vardagrummet och skrattade gott.

Dagen efter hade Melker båda sina stora syskon hemma hos sig. Han njöt av detta märkte jag tydligt.

Kanske är det inte så tokigt att vara Lillebror iallafall :-)


Kommentarer
Postat av: Marie KJ

Med lite erfarenhet vet man ju också att syskon i samma ålder är inte alltid så kul. Oh, my god vad mina grabbar har slagits!!

2010-09-27 @ 22:34:03
URL: http://systermarie.blogspot.com/
Postat av: Åsa

Åh så gulligt!!!

2010-09-28 @ 18:22:01
URL: http://asa-s.blogspot.com
Postat av: mammaxtre

Marie KJ, erfarenheter kan fungera som preventivmedel, kanske :-)



Åsa, urgulligt det var det verkligen :-)

2010-09-30 @ 05:31:13
URL: http://mammaxtre.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0