Hemmafru

Gokväll gott folk,

Nu har jag haft semester i över fem veckor. Semestern lider nu mot sitt slut kan jag meddela er alla. På torsdag är det dags igen. Mina känslor över att träda i tjänst igen är dubbla. Å ena sidan älskar jag att vara ledig men å andra sidan älskar jag mitt jobb.

Idag har jag känt mig som en riktig hemmafru. Tagit hand om hemmet med sysslor av olika de slag. Lagat en ordentlig middag (försökt iallafall). Hämtat och lämnat på skolan. Gjort diverse ärenden.

Jag tror inte att det bor en hemmafru, på heltid, i mig. Jag behöver den stimulans mitt jobb ger mig. För någon dag hit eller dit är det helt ok. Dock tänker jag att hemmafru är bland det finaste man kan ge sina barn, under deras uppväxt.

Min mamma var hemmafru i tokmånga år. Jag uppskattade att hon var hemma när jag kom hem från skolan. Ingen av oss fem syskon behövde gå på fritids, bara en sån sak :-)




Det fina med att ha varit "hemmafru" idag har varit att tid funnits för att spela spel med den yngste sonen. Vi spelade och spelade och detta mitt på blanka dagen. I eftermiddags kom bästa kompisen Max över och tog vid.

Vädret under eftermiddagen- och kvällen kan man inte klaga på. Vi avnjöt middagsmaten utomhus då vi hade sommarvärme hos oss. Än är det inte höst :-)



Men hösten är på gång då sommaren nu lider mot sitt slut. Med anledning av detta fick jag sådan lust att lägga kottar i ljuslyktan. Blev ganska så fint tycker jag. De får vara kvar. Jag älskar lyktor både inomhus-och utomhus.

Dagens reflektion är att jag noterar att båda mina söner kom hem nöjda från skolan idag. Måtte det fortsätta vara nöjda länge till.

Melker var nöjd då han tycker att det är så roligt att gå i skolan. När jag hämtade honom idag strålade han av lycka.
Marcus var nöjd då han fått byta ut breddidrotten mot golf i schemat. Han skall således spela en massa golf under sin gymnasietid.

Jag är glad när sönerna mina är glada. Marcus golfbag som är på landet måste hämtas hem. Det var ju tråkigt att jag måste åka till landet imorgon för att ordna detta :-)

Som löken på laxen har jag curlat idag. Curlat för min dotter Malin 21 år. Jag tog mig till körskolan idag,på begäran av henne. Där bokade jag in henne på 4 stycken körlektioner. Nu banne mig skall här tas körkort :-)

Må så gott alla rara

Kommentarer
Postat av: Jess

Jag gillar idén med hemmafru men jag är nog heller inte typen. :)

2011-08-23 @ 21:37:58
URL: http://maisongrey.blogspot.com
Postat av: Marie KJ

Jösses så roligt för Marcus att få chansen att utvecklas i sin golf under skoltid!

Jag skulle bli en tokbra hemmafru, understimulerad så klart men ändå. Jag var föräldrarledig länge länge då jag tog ut typ 3 dagars f-penning i veckan, men jobbade mycket x-tra på helger, nätter och somrar. Bra kombination!

Kram på dig

2011-08-23 @ 21:57:18
URL: http://systermarie.blogspot.com
Postat av: A House With A View

Det vete katten om inte jag skulle kunna vara hemma på heltid, haha!! Så himla uuuunderbart!! Jag skulle fylla dagarna med allt som jag gillar att göra - vad härligt!! Men jag gillar också mitt jobb så vem vet hur det skulle kännas efter ett par månader ;)



Fint med kottarna!!!



kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam aka

2011-08-23 @ 21:59:30
URL: http://[email protected]
Postat av: tinajo

Jag skulle gärna vara hemmafru lite grand, jag tycker om tanken på att kunna hitta på mer med barnen även till vardags. Så lär det dock inte bli om jag inte vinner på lotto - men som tur är så älskar de både skola & fritids och uppskattar inte alltid att vi försöker hämta dem tidigt. :-D

2011-08-23 @ 22:28:49
URL: http://www.tinajoathome.blogspot.com/
Postat av: Lotta

Det är toppen att vara hemmafru för några dagar eller lite då och då! Jag trivs bäst med att arbeta, men jag är gärna ledig ibland såklart och framförallt tycker jag om att jag kan arbeta flexibelt.



Härlig dag Lotta med Melker! Tycker om din lykta med kottar. Jag har en liknande men den står inomhus. Jag tror jag lägger in kottar i den också :)



Min dotter och son har körkort, en stor dag när dem klarade uppkörningarna. Det engagerar verkligen hela familjen...och nu kan dem hämta och lämna mamma och pappa :)



Ha det fint rara du!



2011-08-24 @ 01:27:59
URL: http://charmigacharlie.blogspot.com
Postat av: Karin - Det vita Timmerhuset

Tänk så lika men ändå olika vi tänker.



Jag ser det såhär – jag skulle aldrig kunna ge mina barn den stimulans och sociala ungänge som dagis och fritis erbjuder mina barn. Där finns en pedagogiskt genomgången plan för hur mina barn skall få bästa möjliga utveckling i livet! Jag tycker därför att det finns ett oerhört stort värde i att mitt barn får lära sig att deltaga i ett socialt sammanhang där dom får utvecklas som individer utan att jag är med och kontrollerar/styr/påverkar.



Men.



Jag tycker också att det är väldigt viktigt att vi som familj kan ha en stressbefriad, lugn, harmonisk och kärleksfull gemenskap. Av den anledningen vill jag inte arbeta för mycket och jag är noggrann med att vi skall ha gott om tid på oss, exempelvis på morgonen, så att vi kan äta frukost gemensamt… inte behöver stressa… inte behöver jäkta och skrika.



Min äldsta dotter älskar att gå i skolan och njuter verkligen av att den börjat igen… min minsting skriker lyckligt DAAAAGISSSSS!!!!! varje morgon när vi skall åka iväg. SÅ jag tror att en lagom kombo är det bästa.



Många kramar, Karin

2011-08-24 @ 09:03:54
URL: http://timmerhus.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Härligt att få vara lite hemmafru mellan varven.:-) Kram Stina

2011-08-24 @ 09:26:41
Postat av: Ting o Tankar

Mysig med en hemmadag.

Gillar den lyktan med kottarna. Tror jag ska göra likadant. =)

Önskar dig en fin onsdag. Kram.

2011-08-24 @ 09:35:29
URL: http://c-ltingotankar.blogspot.com
Postat av: Marie

Min mamma var hemma med oss barn tills vi började skolan och det var härligt! Men hon sa också att hon gärna ville känna att hon hade en uppgift, var till nytta och att det var därför hon började jobba igen :D



Kram, kram

2011-08-24 @ 10:38:43
URL: http://minafinastesaker.blogspot.com/
Postat av: filippa

Hemmafru känns också alltid helrätt för mig när jag tex jobbar hemifrån någon dag. Men som sagt när man haft semester ett antal veckor så längtar man tillbaka till jobbet av någon underlig anledning så att vara hemma på heltid tror jag egentligen inte skulle funka för mig heller. Kul att någon annan också curlar med barn... jag är proffs på det ;)



Kram F

2011-08-24 @ 11:49:16
URL: http://bbqvillage66.blogspot.com
Postat av: Lisa

Du får alltid så många fina och bra kommentarer av folk, hur gör du? ;)

Det är skönt när barnen kommer hem från skolan och är glada. Igår kom tyvärr dottern hem och var ledsen senare på kvällen. Så jag har mailat fröken idag, efter andra skoldan liksom. Man blir så trött och frustrerad. Inget allvarligt men i längden så...

2011-08-24 @ 11:53:57
URL: http://www.majamyra.se
Postat av: Lina

Hej!! Kom gärna och fira hos mig. Jag har en STOR utlottning av wings-reproduktioner, personliga tavlor, retro-motiv m.m. Välkommen att delta och lycka till!



Hälsningar

/Lina

2011-08-24 @ 11:59:22
URL: http://linagardelid.blogspot.com/
Postat av: Maidi

Jag skulle kunna fylla hela dagarna med roliga saker om jag fick vara hemmafru..



Kram Maidi

2011-08-24 @ 12:01:09
URL: http://www.svartairisen.blogpot.com
Postat av: Jenny

Hej!

Min mamma var hemmafru när jag och mina syskon växte upp så vi slapp oxå fritids o dagis:)

Några dagar i veckan skulle jag allt kunna tänka mig vara hemmafru och resten av tiden på jobbet, det hade varit en bra blanding:)



Min bonusdotter Tindra såg fram emot att få börja 4:an i måndags, ny lärare och nya böcker:)



Kraam Jenny

2011-08-24 @ 15:27:47
URL: http://www.hemmapakrakered.blogspot.com
Postat av: Hemlängtan

Min mamma var också hemmafru under många år. Det var så otroligt mysigt när jag kom hem från skolan och vi satt och fikade och pratade. Jag försöker att göra detsamma. När barnen slutar på dagis lägger jag jobbet åt sidan och är ledig till och med de lägger sig, sedan kör jag ett litet kvällspass.



Och visst är det väl så att det är skönt att komma igång igen med jobb och rutiner efter några veckors semester.



Måste kännas skönt att sönerna är så nöjda med skolan!



Ha en fin kväll!

Jenny



2011-08-24 @ 17:42:10
URL: http://www.minhemlangtan.blogspot.com
Postat av: Bella

Min mamma var också hemma i flera år när jag var liten, så lyxigt och underbart att få den tiden hemma!



Jag hade inte heller velat vara hemmafru på heltid, behöver stimulansen från jobbet och känna att jag åstakommer annat än bara bakar, städar och tvättar.



Låter som att det positiva vindar vad det gäller dina barn, körkort, golf och skola, kul!!



Kramar Bella

2011-08-24 @ 19:38:50
URL: http://bellasvagtillbaka.blogspot.com/
Postat av: Frida-FantastiskaMamman

Jag tror det är kombon som gör det :)



Jag gillar vardagen, utan den skulle ledigheten inte kännas lika kul..

Kramar<3

2011-08-24 @ 19:43:41
URL: http://fantastiskamamman.blogg.se/
Postat av: Lollo

Knycker Kottarna !

För oj så fint det vart, en av mina, törs inte berätta hur många ljuslycktor har jag strandens fynd i sand & snäckor lite tång, får fota, glömmer det hela tiden.

2011-08-26 @ 21:42:15
URL: http://pingvinmammans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0