Inskolning

Hej alla rara läsare av denna blogg, tusen tack för alla fina kommentarer till mitt förra inlägg. Jag blir så glad! 



Jag älskar tidningar. Härliga blanka tidningar. På landet valde jag att göra om denna utekruka till en tidningskorg. För mig duger det alldeles gott. Hemma i radhuset samlar jag dem på hög. Det funkar det också :-)

Igår hade jag allt mitt fokus på Marcus och idag var det Melkers tur. Denna vecka har jag fortsatt semester (skönt så skönt). Jag har semester för att jag vill att Melker ska få en bra inskolning på fritids innan skolan börjar på måndag. Allt är nytt för honom och han känner absolut ingen.

Första inskolningdagen gick bra. Jag är inte helt nöjd och har en hel massa intyck efter denna dag. Intryck vilka jag måste bearbeta och som jag aldrig kommer att dela med mig av till honom. Melker verkar dock nöjd, så långt är allt gott. Måtte detta bli bra.

Dagens reflektion är att jag inte för mitt liv kan begripa varför 7 åringar ska ha egna mobiler och till råga på allt ha med dem till fritids. Jag hade ärligt talat ingen aning om att så unga barn som 7-8 åringar har egna (fina också) mobiler. Nu vet jag att det är ganska så många barn som har det. Jag fattar noll. 

Imorgon är det dags för Marcus att börja på gymnasiet. Det är verkligen nystart för mina söner denna höst. Det är tid för förändring för dem båda. Stora förändringar.

Lite roligt att ha en 21 årig dotter (självförsörjande), en 16 åring som ska börja på gymnasiet och en sexåring som skall börja på sexårs i skolan.

Det blir tidig kväll för mig. Måste orka vara med på fritids imorgon :-)

Må så gott



Kommentarer
Postat av: Min plats i solen

Jag instämmer, jag har heller aldrig förstått poängen med att så små barn ska ha en mobiltelefon. Varför? Finns det överhuvudtaget en mognad och ett behov för en 7-åring att ha med sig en mobil till skolan?



Jag är säker på att det kommer att gå hur bra som helst för Melker. Du ska inte vara orolig Lotta. Melker är helt klart en trygg kille fylld med kärlek, värme och fina förebilder i både syskon och och föräldrar. Det kommer att gå bra för honom.



Tack för att du delade med dig av dina tankar och erfarenheter kring mobbing på min blogg idag. Det gör ont i hjärtat att läsa att du blev mobbad under en tid i skolan men jag tror att dina ord kan ge tröst åt andra. Att livet blir bättre och att det finns hopp. Det finns många därute som behöver det hoppet.



Ha nu en fin inskolningsvecka och sista semesterdagar och ta hand om dig vännen!



Kram Lotta

2011-08-15 @ 21:58:31
URL: http://minplatsisolen.blogspot.com
Postat av: Mia

Nä, det där med inskolning är jobbigt. Som förälder är man onödigt ängslig ibland. Men det kommer nog gå bra! Ha det fint!



Mia

Postat av: Helena

Jag tycker det låter som att Melker hade en bra första dag i skolan. Det kommer säkert att bli bra!

Vilken fin korg du ahr tidningar i, skulle behöva den till min STORA hortensia jag släpade hem igår:)



TACK snälla du för alla bra tips om loppisar och butiker i Trosa! Jag ska försöka besöka dem alla, men jag vet inte vad resten av familjen säger om det;) Rapporterar senare om jag hittade något roligt...



Kram Helena

2011-08-15 @ 22:11:25
URL: http://www.ordochkansla.blogspot.com
Postat av: Kristina

Hej vännen!

Blir helt bestört när jag läser om sju åringar med mobil. Vart är vi på väg. Min tio åring har just fått sin första. En enkel variant som fungerar att ringa oss med, vilket är dess funktion. Han har inte längre ngt fritids och då känns det tryggt med mobil. Om han nu kommer i håg att ringa oss men det är en annan femma :) På vår skola får man ha mobilen med sig i väskan, avstängd. tror att det gäller från årskurs tre. Tycker nog att du kan i fråga sätta personalens tankar kring mobilen.

Jag gillar också inredningstidningar på hög, fast högen måste vara rak och tidningarna i ordning hihi. Jag har en trälåda på högkant med tidningar i, det är också fint. Kul för din stora kille att det går så bra för honom och härligt för er som får njuta tillsammans med honom. Minnen som finns kvar för alltid. Vi försöker också fokusera på ett barn i taget. Nyttigt och underbart. det behöver inte vara de stora grejerna utan en fika på tu man hand duger bra. I dag mår min Hugo mycket bättre och det värmer mitt mamma hjärta. Kram till dig.

Ps måste visa er soffgunga för maken, vi har träden, utsikten och soffan........

2011-08-15 @ 22:37:17
URL: http://mammamedambitioner.blogspot.com
Postat av: Pernilla

Visst är det svårt det där, om man som förälder inte känner att allt är helt bra. Men så länge han själv är nöjd kommer det nog fungera.



Mobil eller inte... J1 fick faktiskt en i julklapp och då var han 8 1/2år. Anledningen till det var att han ville sluta på fritids och gå hem själv efter skolan. När man då ringde hem och han inte var hemma blev man så klart orolig och undrade vart han tagit vägen. Svaret var alltid att han hittat något intressant att titta på på vägen hem, och det tog 1 timme istället för 1/2 timme att komma hem... Då känns det bra att kunna nå honom på mobilen!



Kram Pernilla

2011-08-15 @ 22:42:36
URL: http://vardagslyxhosnilla.blogspot.com
Postat av: LiseLotte

MOBILER, som jag har varit emot det. Sagt NEJ NEJ och åter NEJ.



Men när tjejerna i våras började cykla till och från skolan själva fick Malin som är 10 en egen telefon. Hon använder den bara när hon ska cykla hem.

Jag pratade med fritidsfröknarna om att inte ha mobil där. Då sa hon att jag är en av få föräldrar som tycker det. Men hon tyckte inte heller att det skulle få ha de där.

Att köpa en Iphone till ett barn under 10 år är för mig helt vansinnigt även om du skulle ha råd med det.



Stor kram och lycka till med inskolningen.

2011-08-15 @ 23:21:29
URL: http://liselottesj.blogspot.com/
Postat av: Julia

Ja jag tycker att det är lite knas att så små barn ska ha egna mobiler. Men så tidigt kommer jag ihåg att min mamma va alldeles svett efter att ha ringt till alla mina 20 kompisar innan hon fick tag på mig (alltså för 25 år sedan). Hoppas att inskolningen går bra för er båda.

Kram!

2011-08-16 @ 02:20:21
URL: http://Casprowiaks.blogspot.com
Postat av: Lotta

Ja, det är helt klart "andra tider" - när mina barn var i den åldern så hade ingen mobil, det gick bra det med.



Jag tror också det kommer gå finfint, för båda pojkarna. Gymnasiet är en ofta en bra tid och rolig. Man har vuxit till sig och det är lugnare stämning i klassen mot högstadiet som jag iallafall minns som en ganska tuff tid i skolan.



Viktigt att ha stöd hemifrån och engagerade föräldrar under skoltiden.



KRam!

2011-08-16 @ 04:00:11
URL: http://charmigacharlie.blogspot.com
Postat av: Eva

Jag håller tummarna att det kommer att gå bra för båda dina pojkar med deras nystart!!!



Visst är det kul att ha barn i så olika åldrar:)

Jag har ju 16 år mellan mina:)



Hoppas det går bra idag!

2011-08-16 @ 09:29:37
URL: http://e
Postat av: Marie KJ

Jo, det gäller att vara stark och våga stå emot alla "alla andra har ju" argument. Det börjar tidigt och fortsätter sen.

Axel gick på is i går (med SPAIF) men har hört att SSK:s BJ har try outs och vill pröva.

Lycka till på fritis och passa på att stjäla dig lite Lotta tid!

Kram Marie

2011-08-16 @ 10:01:58
URL: http://systermarie.blogspot.com
Postat av: Mamma Stina

Ja mobiler är ju helt hysteriskt måste jag säga...Varför?



Kan inte tro att våra barn har det vid sju års ålder. Men men man vet ju inte - det är ju ett år kvar :)



Jag hade ju också en hel del intryck av Ellas start på fritids, det skulle vara nymålat men det var det inte de hade inte ens städat golvet!!! Den tredje hade de städat och nu målar de. Den andra veckans. Men som du säger så delar jag inte med mig av det till Ella heller.

2011-08-16 @ 10:43:18
URL: http://minbebis.com/blogg/stina/
Postat av: filippa

Härligt med barn i så olika åldrar, jag fick själv en lillebror när jag var 14år (överlycklig) tyvärr flyttade jag hemifrån när jag var 16 och började skola på annan ort sen var jag utflugen för gott och saknar att vi inte "växte upp" tillsammans.



Mina egna barn är 17 och 18 så de hade inte mobiler när de var så små (de fick sina första mobiler i högstadiet) men hade jag haft en sjuåring idag som skulle ta sig till och från skolan på egen hand hade jag säkert tyckt det var helt normalt att de hade mobil om inte annat för mitt eget kontrollbehov. Hoppas i allafall att du kommer att bli nöjd och känner dig trygg när du lämnar Melker in till skolvärlden.



Kram F

2011-08-16 @ 11:02:25
URL: http://bbqvillage66.blogspot.com
Postat av: Vivi

Hej, ja oj vilken skillnad på alla "barnen" så roligt med alla olika åldrar. Ang mobiler kan man inte säga en ålder, en del kan behöva dom som hjälpmedel men det är ju olika, generellt är det väldigt tidigt att behöva ansvara för något så dyrbart tidigt som 7-8 år känner jag, så lätt att bli rånade mm nej usch det vill man ju inte. Men som sagt det är olika på olika barn, samma sak som när man får nyckel hem, en del klarar det tidigt en del inte alls...

Ja hoppas det går bra med alla inskolningar, vi har lite samma här, en gymansietjej som börjar på ny skola och en kille som börjar i ny klass och så kommer vår stora tjej (21) hem från USA snart! ha det så bra kram Vivi

2011-08-16 @ 11:17:39
Postat av: Lollo

Ja du vännen & undrar så...

Jag var hos en vän för någon dag sedan & hennes dotter sju år kommer ut & vill visa mig sin mobil Oj tänkte jag & jo en I-Phone & alldeles ny. Jag som då tycket jag har en fin mobil.

Men dem hade fått den billigt, vart svaret...

Kanske är jag gammal i mitt tänkande, men ser ovan att fler lite tycker som jag Puh !

Fin Korg jag har dille på just korgar & hinkar :o) min korg är i sovrummet där jag spar alla fina blanka :o)

Kram på dig !

2011-08-16 @ 13:03:11
URL: http://pingvinmammans.blogg.se/
Postat av: tinajo

Älskar också tidningar, det är en härlig känsla att bläddra igenom. Även om jag får mycket inspiration genom nätet så kommer jag aldrig byta ut tidningar helt. :-)

2011-08-16 @ 13:11:10
URL: http://www.tinajoathome.blogspot.com/
Postat av: Stina

En stor kram till dig gumman. Stina

2011-08-16 @ 15:02:51
URL: http://hemmapalandet.blogspot.com
Postat av: Stina

En stor kram från mig du gumman. Stina

2011-08-16 @ 15:03:53
URL: http://hemmapalandet.blogspot.com
Postat av: Stina

Ja, nu räcker kanske med att man säger så en gång. Men det blev lite konstigt med kommentaren... så nu fick du tre från mig.:-)

Stina

2011-08-16 @ 15:04:49
URL: http://hemmapalandet.blogspot.com
Postat av: Monica

Hoppas det gått bra på fritids idag.

Det där med mobiler är svårt - det är ju snarare vi föräldrar än barnen som hausar på kontaktbarheten.

Somliga (mest mammor) är helt hysteriska med att behöva veta vad deras barn/tonåringar har för sig h-e-l-a tiden.

Det och att cykelvägarna gapar tomma nuförtiden för att ingen (mamma igen) vågar låta sina barn cykla till skolan. Det körs långa omvägar för att skjutsa barnen med bil till skolan.

Usch, sånt här kan jag bli tokig på. Vi skall ha omsorg om våra barn men idag har det gått alldeles för långt.

Kram Monica

2011-08-16 @ 17:31:22
URL: http://www.vildatankar.blogspot.com
Postat av: Mrs. b

Här är det också inskolning på fritids för storebror, startade idag. Låter inte klokt med mobiler till 7-åringar. Jag frågade just om mobiler och sånt och hos oss lät det som att det möjligen fanns 10-11-åringar som hade det.



Lycka till med inskolningen!

2011-08-16 @ 21:03:04
URL: http://mrsbandco.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0