Aprilväder

Glad påsk på er alla,



Bild på en av påskfjädrarna som pryder ett av träden ute på landet. De har fått en hel massa blöt snö på sig idag. Vädret är mer likt vinter än vår. Typiskt Aprilväder helt enkelt.

Dagens reflektion handlar om storhelger. Helger som står för traditioner och att bära dessa vidare generation efter generation. Jag tycker om våra helger men erkänner här och nu att jag också finner dem som kravfyllda på sitt sätt.

I många, många år har jag exempelvis tagit mig till majbrasan på Valborgsmässoafton BARA för barnens skull. För att jag velat ge dem den traditionen. Hade jag valt att stanna hemma hade jag med all säkerhet fått dåligt samvete. Det var bara ett exempel av många fler.

Påsken är inte alls viktig för mig. Vad som finns på middagsbordet spelar mig mindre roll och påskpynt är jag sparsmakad med. Men påskägg och påskpresenter till barnen det tummar jag inte på :-)

Kanske känner någon som jag eller kanske inte alls. Dela gärna med er.

Må så gott

Kommentarer
Postat av: Anna

Mina barn har aldrig sett en valborgsmässoeld då vår tradition denna dag är att fira kusinen som fyller år då. Påsken är heller ingen traditionsfylld helg för oss, mer än påskäggen till barnen då. Vi har inte många traditioner vi håller hårt på då maken har ett jobb som har oregelbundna tider. Detta innebär att han ibland jobbar sådana här helger och då blir det som vilken helg som helst. Som sagt, påskägg till barnen ska jag dock fixa inför morgondagen.

Ha en skön påsk!

Kram

2012-04-06 @ 21:30:02
URL: http://grodmamman.blogspot.com
Postat av: Fru Sederblad

Jag gillar inte heller det där med storhelger och traditioner. För mig är det inte viktigt, men jag försöker få till det för barnens skull. Men vi kör alltid enkla varianter ;-).



Glad Påsk!

2012-04-06 @ 22:35:13
URL: http://frusederblad.blogspot.com
Postat av: dianasdrommar

Det är inte högtiderna i sig jag ser fram emot utan mysigt att vara långlediga tillsammans och göra saker tillsammans :) Men lite traditioner som påskägg har vi fört in och äta nåt gott tillsammans kram Diana

2012-04-07 @ 06:22:24
URL: http://xn--dianasdrmmar-cjb.se/
Postat av: Åsorna

Vi tycker väldigt mycket om traditioner, men vi föredrar nog våra egna, typ alltid Nachos på fredagar. De klassiska högtidstraditionerna är vi inte så noga med. Det blir som set blir liksom. Som igår på långfredagen när vi kom till Hunter Valley och alla affärer var stängda. Då fick det bli pizza från bensinmack. Toppenfin påskmat.

Vi förstår dock precis vad du menar med Valborgsbrasan. Oj vad många år man har stått där och frusit fast man hellre hade stannat hemma.

2012-04-07 @ 07:29:11
URL: http://www.pingvinfamiljen.blogspot.com
Postat av: Camilla

Vissa traditioner gillar jag verkligen. Typ jul, midsommar och så. Men påsken..dne känns inte lika viktig för mig. Fast det brukar alltid bli middag en dag hos mamma. Och det blir det på söndag. Fast ingen påskmat precis utan för att fira mamma som fyllde nu i veckan.



Hoppas du får en skön helg.

Kram

2012-04-07 @ 07:35:14
URL: http://alltoingeting.blogspot.com
Postat av: Anna Adanir

Traditioner har jag haft för barnen och nu till påsk har vi själva ingen påskmat för jag jobbar och jag tycker inte de är så lockande heller.

Jag ger fortfarande påskägg till nära o kära.

Kram

2012-04-07 @ 10:34:33
URL: http://annaadanirsvardag.blogspot.com
Postat av: Monica

Jag älskar påsken och tycker inte den är särskilt kravfylld.

Påsken lovar VÅR och vi har inga stora släktträffar som tradition utan mer med oss själva och ibland med kompisar. Det blir som det passar sig just detta året.

Påskäggen till barnen är naturligtvis ett måste!

Ha en skön påskafton!

Kram

2012-04-07 @ 12:32:17
URL: http://www.vildatankar.blogspot.com
Postat av: Lollo

Glad påsk !

Från mig som älskar påsken !

Just för att den är så krav lös på något vis inte så mycket av allt,

Tex bara något litet om en det till var och en .

Min son den som jag kan ha tradition med just nu, valde att åka till kompis över påsk helgen och nä jag hindrar honom inte faktiskt för lika viktigt att jag får ha en mysig påsk med det jag vill lila viktigt för honom som ju är lite stor visserligen.

Men min tradition är god mat lite lax och räkor och så

Mys i soffan med en bra bok och film många långa promenader som alltid visserligen ;0)

Idag ringde lillebror min & fråga om vi var hemma och kom helt spontant över med en flaska vin och en stor god italiensk ost,

Så var min påsk afton !

Kramar på dig ps nu sitter dem vid hockeyn ;0)

2012-04-07 @ 17:18:14
URL: http://pingvinmammans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0