Förändring

Hej på er alla denna onsdagskväll, eller när ni nu läser detta :-)

Ordet förändring är ett ganska stort ord. Stort och svårt.

Ordet förändring är ett ord som följer med mig som en röd tråd genom livet. Ett ord som jag smakar på ofta. Det har handlat och handlar fortsatt om både stora och små förändringar.

Ibland tar det sannerligen tid att bestämma sig för att ta tag i det man vill förändra. Träning är ett av de exempel som jag brottas med och som jag inte kommer någon vart med :-(

För lite sedan snappade jag upp ett tips om hur man kan göra för att medvetandegöra en förändring som man önskar göra.

Tipset bestod i att skriva ned det som man vill ändra i en bok. En bok enkom för detta ämne.
I den skulle man skriva ned alla negativa saker som man upplever i dagsläget gällande det man vill förändra. Vidare skulle man skriva ned varför man vill få till en förändring och avslutningsvis skulle man också skriva ned vad man tror vinsten blir av förändringen. Jag tänker att man också kan använd boken att dokumentera det framsteg och bakslag man gör när man väl kommit igång.

Jag antar att det finns en poäng i detta upplägg. En poäng med att man medvetandegör en förändring. Att påminna sig själv om varför och att man från början kan se vilka vinster förändringen i sig kommer att ge.

Kanske, kanske borde jag köpa mig en riktig fin bok för att medvetandegöra (än mer tydligt) vad jag vill förändra. Kanske skulle detta hälpa mig. Om inte annat är det alltid trevligt med en ny fin skrivbok :-)

Vad tror ni om detta. Bra eller dåligt?

Dagens reflektion är att vi går mot ljusare tider. Idag när kockan var 15.00 slog det mig att det fortfarande var ljust ute. Det var ljust och det var härligt!

Må så gott alla

Kommentarer
Postat av: Jess

Kanske om det blir nedpräntat blir det mer verkligt?

2012-01-25 @ 20:55:15
URL: http://maisongrey.blogspot.com
Postat av: Lotta

En fin skrivbok, absolut!



Att skriva ner är att göra målet tydligt. Det är större chans att det blir av om det är sanktionerat inombords ;)



Tycker om dina refletioner och tankar Lotta!



Kram

2012-01-26 @ 02:36:30
URL: http://www.charmigacharlie.blogspot.com
Postat av: tinajo

Jag skriver ofta ned saker som är viktiga på ett eller annat sätt, just för att göra dem mer konkreta. :-)

2012-01-26 @ 07:28:03
URL: http://www.tinajoathome.blogspot.com/
Postat av: Pernilla

Jag tror det är bra. Det gäller bara att ta sig tid att göra det....



Ha en bra dag!



kram Pernilla

2012-01-26 @ 09:08:50
URL: http://www.vardagslyxhosnilla.blogspot.com
Postat av: Jenny

Hej!

Det låter klokt!Tycker du ska köpa dig en fin skrivbok. Läste nått liknande i en bok nyligen (som jag kan rekommendera förresten!)"Det blir alltid som du tänkt dig" av Olof Röhlander. Den handlar om mental träning, där var en av grejerna att man skulle skriva ner saker, sina mål bla.

Träning har varit en surdeg för mig länge men nu i början av året har jag äntligen kommit igång! Vi har en gympahall på jobbet och erbjuds flera pass (bla zumba, pilates, box/core mm) i veckan för endast 200kr/termin. Det är jättesmidigt att gå dit efter arbetsdagens slut eller som idag, då det var pilates på morgonen:)

Ha en bra dag!



kraam Jenny

2012-01-26 @ 10:13:40
URL: http://www.hemmapakrakered.blogspot.com
Postat av: Maidi

Ibland tycker jag att förändringarna bara väller över en utan att man kan göra något åt det och det är inte alltid det är positiva förändringar.

Nu tänker jag närmast på jobbets alla förändringar.

Där kallas det förbättringar men för mig är det ofta bara onödiga förändringar.

Personliga förändringar kan man ju styra lite över så visst kan det vara bra med en bok.



Kram Maidi

2012-01-26 @ 14:09:34
URL: http://www.svartairisen.blogspot.com
Postat av: Monica

Tack söta du för din gulliga omtanke på mejl. Det är ju så att man tar sig en titt nästan daglidags hos varandra och när det plötsligt inte fungerar uppstår en liten frustration. Nu såg jag att det gick att kommentera igen och hoppas det funkar framöver också.



Att ha en förändringsbok låter klokt. Själv hamnar jag lätt i tankar som bara cirklar runt, runt. Jag återkommer till samma tankemönster och vet inte riktigt hur jag ska komma ur dem. En bok hade nog synliggjort kärnan i mina dilemmor och jag hade kunnat gå tillbaka och se hur jag tänkte för några veckor sen.

Så det låter hur bra som helst. MEN, det är mycket man borde göra och just nu är energin begränsad.

Skriv gärna igen om du börjar och hur det går i så fall!



Stor kram till dig kära bloggvän!

2012-01-26 @ 15:11:23
URL: http://www.vildatankar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0