När jag inte hade nåt

Hallå där,
 
Jag har läst ut ännu en bok......
 
När jag inte hade nåt
 
Ison Glasgow berättar i denna bok om sin uppväxt och vad det är som har format honom till den han är idag. Detta är en stark bok. En bok som väcker många känslor. Jag tänker att den är bra för våra tonåringar att läsa. Den har något viktigt att förmedla. Pojken i bild växte upp utan att ha en bostad. Han sov i trappuppgångar, på parkbänkar hemma hos bekanta och hos främmande människor. Mat var inget att ta för givet, det som blev det blev.
 
Ison gick i skolan och ingen visste om att han var rotlös och att hans tillvaro var en mycket otrygg sådan. I matsalen åt han sig mer än mätt eftersom han inte visste när han skulle få mat nästa gång. Det var en överenskommelse han hade med sin mor. En mor som försörjde sig själv och sin son genom att dansa på Drottninggatan.
 
Dagens reflektion handlar om att vi har många människor i vår egentliga närhet. Grannar, barnens lekkamrater och många fler och om dem vet vi egentligen inte mycket. Det som mörkas är dolt och vi vet oftast inte alls hur det är ställt.
 
Som sagt, boken väcker en hel del inom en.
 
Må så gott
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Suss

Verkar vara en intressant bok om sånt som vi tar för givet... Ska leta efter den. Kram Suss

2014-11-08 @ 08:10:13
URL: http://www.hemmapasjuan.blogspot.com
Postat av: Channal

Det är mycket vi inte vet vad andra har i sitt bagage. Igår la jag i en femtiolapp till en kvinna som satt i det råkalla vädret utanför Ica! Det är tungt! Även vissa elever jag skulle vilja ta med mig hem.

KRAM Anna

2014-11-08 @ 08:44:10
URL: http://www.annasinspiration.blogspot.com
Postat av: Anonym

Låter som en bok som jag skulle vilja läsa.
Tack för boktipset.
Kram Mamma C

2014-11-08 @ 18:40:23
Postat av: KaosJenny

Tack för boktipset. Det är mycket vi inte vet om andra och därför ska vi låta bli att döma. Kram

2014-11-10 @ 16:11:11
URL: http://fantastisktkaos.blogspot.com
Postat av: aa

En bok som berör och som är viktig att läsa! Dina ord beskriver det så bra Lotta.

Och om jag inte sagt det tidigare....du är så himla fin! Jag fick tårar i ögonen när jag hämtade posten idag. Blir så rörd att du tänker på mig, mitt uppe i allt. Och tar dig tiden att skriva.

Du är underbar!

2014-11-11 @ 01:25:29
URL: http://www.charmigacharlie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0