Malala

Hallå där,

Som sjukskriven ägnade jag stor del av mitt stillasittande åt att läsa böcker. Den sjätte och sista boken (som hanns med innan det var dags för mig att halta iväg till jobb och en någorlunda vardag) var "Jag är Malala" Den boken tänker jag berätta för er om i detta inlägg.


Det här är en mycket viktig bok. Har du inte läst den, gör det. Landet är Pakistan och flickor har inget värde. Mer finns att säga om detta och om landet Pakistan. 

Ärligt talat finns det så mycket att säga om berättelsen i denna bok. Så pass att jag inte vet vart jag ska börja.

Hemma här blev det naturligt att ha ett samtal med min 10 åring om värderingar och hur det ser ut i världen. Han var nyfiken och visste att flickan på omslaget hade skadats för att hon vill att flickor ska ha rätten att gå i skolan. 

Vårt samtal kom att handla om orättvisor i världen, om rätten till likabehandling om jämställdhet och om rätten att vara den man är. Vi pratade om allt från rätten att gå i skolan till Putins inställning om homosexuella. 

Boken var svår och hemsk men gav en insyn i hur det faktiskt ser ut och den mynnade ut i ett värdefullt samtal mellan mor och son om någonting mycket viktigt.

Dagens reflektion är att det är så sorgligt att detta är en sann berättelse. En berättelse om nutid.

Tack Malala för ALLT!

Må så gott



Kommentarer
Postat av: The Place To Be

Verkligen svårt att förstå att sådant kan hända i nutid. Verkligen viktigt att uppmärksamma!

Kram Malin

2015-03-25 @ 09:04:13
URL: http://theplacetobe.se/
Postat av: Ekenäsliv

Låter intressant.. Men så grymt att sådan händer i nutid..
Ska läsa den!
Ha en fin dag!
Kram Anna

2015-03-25 @ 09:27:28
URL: http://www.ekenasliv.se
Postat av: Marie KJ

Jag som trodde du bloggat om min Malala ♥ Boken finns i vårt hus, ska baske mig läsa den!

Svar: Vi brukar tycka olika när det gäller böcker. Dock är jag säker på att du kommer att tycka som jag när det gäller just denna bok. Din Malala kanske jag bloggar om en annan dag:-) vi ses på lördag. Kram!
Mammaxtre

2015-03-26 @ 09:13:14
URL: http://www.systermarie.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0